| 
      
    PÁN  FARÁR, POVEDZTE NÁM NIEČO O PÁNU BOHU 
                Keď som sa hlásil do seminára,  nepozvali ma ani na prijímačky. Len po opakovanej urgencii mi dali vedieť, že  nespĺňam požiadavky kladené na študenta socialistickej vysokej školy. Mal som  už vtedy za sebou nejaké prehrešky a tým najväčším bolo strhnutie  sovietskej vlajky na našej miestnej škole rok po okupácii našej krajiny  „spriatelenými armádami“. 
              Preto som ostal príjemne prekvapený,  keď som v októbri smel nastúpiť na fakultu do Litoměríc. Dodnes neviem, čo  spôsobilo moje „podmienečné prijatie“, no neušli mi všemožné aktivity nášho  pána farára a nevylučujem, že využil slabú chvíľku nejakého súdruha  a došlo k nevšednému prípadu korupcie. Pán farár sa tejto mojej  hypotéze lišiacky smial, a pretože už nežije, ostane tajomstvom, ako som  sa vlastne do toho seminára dostal. 
              Po štvrtom ročníku nasledovala  povinná vojenská základná služba, počas ktorej som „pošliapal robotnícku krv  preliatu za volebné právo“ tým, že som odmietol voliť. Piaty ročník mi bol len  „milostivo“ povolený a nejakým zázrakom som napokon bol vysvätený. 
              Stal som sa kaplánom, horlil som  z kazateľnice, že je potrebné sa nebáť, milovať slobodu a neváhať za  ňu aj niečo zaplatiť. Mal som radosť, že ľudia to brali. Súdruhom sa to,  samozrejme, nepáčilo, eštebáci po mne šli... Som na svojom mieste, hovoril som  si. Bol som spokojný. 
              Až raz za mnou prišli dvaja veľmi  starí ľudia. „Pán farár, povedzte nám  niečo o Pánu Bohu, potrebujeme silu a útechu. Ako sa máme modliť, čo  je to zájsť na hlbinu...?“ Spomínam si na ten pocit bezradnosti  a zahanbenia. Najradšej by som ich nevidel, seba nevidel. Chcelo sa mi  utiecť. Tak sme tam naproti sebe sedeli, ja som niečo trepal a oni stále  znovu naliehali: „Povedzte, ako sa  priblížiť k Pánu Bohu?“  
              Potrebovali pomoc, pretože ten kríž,  ktorý niesli, bol veľmi tvrdý a ťažký. Chceli vedieť, ako to robím ja so svojou  vierou, ako sa kráča k nádeji, ako sa majú ohriať v Božej láske. 
              Vtedy som si uvedomil: „Chlapče,  bacha, niečo dosť dôležité ti nefunguje.“ Veľmi som sa hanbil a rozprával  som s nimi ďalej štýlom „Hovorím tak dlho, kým ma niečo nenapadne“. Už sa  nepamätám, či som sa im priznal alebo som si to povedal iba v duchu, že je  to hrozné – že som síce obratný rečník, že snáď aj niečo z tej teológie viem,  ale že im nemám čo povedať. Že čo sa týka približovania sa k Bohu, tam som  bez skúsenosti. Že dokážem len pracovať so zástupmi a udeľovať sviatosti,  psychologizovať, klábosiť... Skoro som začal mať strach o život, že ho  nedokážem žiť a že ho stratím. Toto poznanie - bola to pre mňa dosť veľká  rana. 
              Zhodou okolností sa mi dostal do rúk  Teilhard de Chardin. Úplne som mu nerozumel, ale hovoril mi zo srdca, rovnako  ako samizdatovo šírený trapista Thomas Merton. Obaja pozývali  k záujmu o život, ale z iného uhlu, ako som bol zvyknutý žiť ho  ja. Ja som bol dosť „adrenalínový“. Plachtil som na rogale, rád som rýchlo  jazdil, machroval som svojimi skokmi z mostu do letovickej priehrady,  predvolanie k eštebáckym výsluchom bolo pre mňa povyrazením si, bol som  spoločensky obľúbený a nevyhýbal som sa ani zakázanému ovociu. Toto všetko  dávalo môjmu životu „šťavu“.  
              Začal som však pociťovať akúsi  krivdu, ktorú ja sám pácham na živote tým, že hoci ho pijem plnými dúškami,  vlastne od neho očakávam veľmi málo. A najhoršie, že k takému  kresťansko-minimalistickému poňatiu života strhávam aj druhých. Ani to, že som  bol ubezpečovaný, že moja služba pomáha druhým nachádzať Božiu blízkosť, že  priťahuje mladých a dokonca pomáha aj zájsť na hlbinu – nič z toho ma  nezbavovalo pocitu prerastajúceho do presvedčenia: že som vedľa ako tá jedľa. 
              Zároveň mi bolo jasné, že cesta von  z toho nevedie navýšením pastoračných aktivít a ani zintenzívnením  štúdia. Začal som si uvedomovať požiadavku zájsť na hlbinu ako i to, že  niečo budem musieť pre to systematicky robiť.  
              Vtedy som mal okolo dvadsaťsedem  rokov – a bolo potrebných ešte viac ako desať rokov, kým som sa rozhodol  pre to niečo konkrétne vykonať.  
              Po revolúcii som požiadal  o uvoľnenie z pastorácie. Chcel som odísť niekam, kde by ma naučili  modliť sa a porozumieť cestám vedúcim do Božej blízkosti... Inými slovami  – naučiť sa umeniu žiť svoj krst. 
    (Marek  Vácha, Karel Satoria, Život je sacra zajímavej, str. 10)  |